tale |
udmærker Mennesket fremfor Dyret (SKS 11,16) |
|
|
|
|
|
|
tautologi |
”Jeg er Den som jeg er”. Dette er en Analogie
til det Metaphysiske, at de høieste
Principper for al Tænkning ikke kunne bevises men kun tautologisk omskrives:
den indadvendte Uendelighed. Som overalt saa
har ogsaa her det Høieste og det Laveste
en Lighed; thi Tautologien er den laveste Art Meddelelse, er Sludder
– og Tautologien er igjen uendeligt det Høieste, saa i disse Forhold alt
Andet end Tautologi vilde være Sludder (SK 24,474) |
|
|
tavs | Taushed og Handlekraft svare ganske til hinanden; Taushed er Handlekraftens Maalestok; et Menneske har aldrig mere Handlekraft, end han har Taushed. Ethvert Menneske forstaaer meget godt, at det at handle er noget langt større end det at tale derom; er han derfor sikker paa sig selv, at han kan gjøre det, og har han besluttet, at han vil gjøre det, saa taler han ikke derom. Hvad et Menneske i Forhold til at handle taler om, er just Det, hvori han ikke er sikker på sig selv (SKS 11,62) |
|
|
|
|
tid |
Den relative Magt, Tiden, afgjør
Menneskenes relative Skjebne (SKS 4,296) |
tid |
Hvad det er Tiden fordrer, thi det har siden Arilds Tid væsentligen været det samme: at blive taget ved Næsen (SKS
6,316) |
tid |
Aarene gjøre et Menneske kun dummere og dummere, dersom han har
tabt sin Ungdom og ikke vundet Forholdet til det Evige (SKS 7,416) |
tid |
hvad der tager Menneskenes Tid, naar
de klage over Mangel paa Tid, er Raadvildhed, Adspredthed, halve Tanker, halve Beslutninger,
Uafgjorthed, store Øieblikke (SKS 8,186) |
|
|
|
|
|
|
tilbedelse |
er Maximum for et Menneskes Guds-Forhold
(SKS 7,375) |
|
|
|
|
|
|
tilfreds | Tilfreds, aldeles, absolut og i alle Maader tilfreds bliver man aldrig; og at være nogenlunde tilfreds, er ikke Umagen værd, saa er det bedre at være aldeles utilfreds (SKS 4,46) |
tilfældighed |
er just den ene Faktor i al Tilblivelse (SKS 7,96) |
|
|
|
|
tilværelse |
Man stikker Fingeren i Jorden, for at lugte, hvad Land man er i, jeg stikker Fingeren i Tilværelsen, - den lugter af ingen Ting (SKS 4,68) |
|
|
timelighed |
Timeligheden, der jo just er det Forskjellige,
det Mangfoldige (SKS 9,86) |
timelighed |
Timeligheden er og bliver aldrig Aandens
Element, men i een Forstand dens Lidelse (SKS
16,62) |
|
|
|
|
travlt | Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt i Verden, at være en Mand, der er rask til sin Mad og rask til sin Gjerning (SKS 2,33) |
|
|
tro |
Troens Dialektik er det Fineste og Mærkværdigste af Alt (SKS
4,131) |
tro |
Men hvad ethvert Menneske ikke har Lov til, det er at indbilde
Andre, at Troen er noget Ringe eller at den er en let Sag, mens den
er det Største og det Sværeste (SKS 4,145) |
tro | Troen er et Vidunder, og dog er intet Menneske udelukket derfra; thi det, hvori alt Menneskeliv enes, er i Lidenskab, og Troen er en Lidenskab (SKS 4,159) |
tro |
Troen er altid stridende (SKS 4,304) |
tro |
troen, der triumpherer, er det Ridiculeste af Alt (SKS 4,304) |
tro |
Subjektets personlige, uendelige Interesserethed
i Lidenskab (hvilket er Troens mulighed...) (SKS 7,34) |
tro |
den uendelige personlige i Lidenskab Interesserethed,
hvilken er Troens Betingelse (SKS 7,36) |
tro |
Troen er jo Subjektivitetens højeste Lidenskab (SKS 7,124) |
tro |
uden Risico ingen Tro (SKS 7,192) |
tro |
Al Troens Arbeiden gaaer ud paa at skaffe det Egne,
det Selviske bort (SKS 8,356) |
tro | er just at tabe Forstanden for at vinde Gud (SKS 11,154) |
tro | Den Troende eier den evig sikkre Modgift mod Fortvivlelse: Mulighed; thi for Gud er Alt muligt i ethvert Øieblik (SKS 11,155) |
tro | Formelen for at troe: i at forholde sig til sig selv og i at ville være sig selv grunder Selvet gjennemsigtigt i den Magt, som satte det (SKS 11,164) |
tro | Intet Blik er jo saa skarpsynet som Troens, og dog er Troen, menneskelig talt, blind; thi Fornuft, Forstand er, menneskelig talt, det Seende, men Troen er mod Forstand (SKS 11,268) |
tro |
Troen er selv en dialektisk Bestemmelse (SKS 12,144) |
tro |
At troe er at vove saa afgørende ud som det er muligt for et Menneske, brydende
med Alt, hvad et Menneske naturligt elsker (SKS 13,286) |
tro | Troen er Umiddelbarheden efter Reflexionen (SKS 20,363) |
tro |
At
troe er egentlig at gaae fremad ad den Vej, hvor alle det Menneskeliges Veimærker vise: tilbage, tilbage, tilbage (SKS 24,483) |
tro |
Tro hører hjemme, har sit Tilhold, i det Existentielle, og har i al Evighed intet med Viden at skaffe
(SKS 25,433) |
|
|
trosbekendelse | at kunne en Troes-Bekjendelse udenad er Hedenskab, fordi Christendommen er Inderligheden (SKS 7,204) |
|
|
|
|
tungsind |
er Aandens Hysteri (SKS 3,183) |
tungsind | Adspredelse er det Farligste for den, der har Disposition til Tungsind (SKS 6,144) |
tungsind | Hvor har denne Sygdom sit Sæde? I Indbildningskraften, og Mulighed er dens Næring (SKS 6,363) |
tungsind |
Den Tungsindige vil ikke glemme; han vil ikke erindre, at
det er ham tilgivet; han vil huske Skylden (SKS 8,436) |
tungsind |
Thi Tungsind staaer Christendommen
slet ikke nærmere end Letsind, de ere begge
lige meget Verdslighed, lige langt borte, have begge lige meget Omvendelse
behov (SKS 12,158) |
|
|
|
|
tænke | Det sidste den menneskelige Tænkning kan ville er at ville ud over sig selv i det Paradoxe (SKS 7,102) |
tænke | saaledes er jo ogsaa det at tænke Eet, og det at existere i det Tænkte et Andet (SKS 7,231) |